Forum Pagale.dbv.pl Strona Główna Pagale.dbv.pl
Forum
 
 » FAQ   » Szukaj   » Użytkownicy   » Grupy  » Galerie   » Rejestracja 
 » Profil   » Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   » Zaloguj 

AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: INDIE. ZAPRASZAMY DO BOLLYWOOD

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pagale.dbv.pl Strona Główna -> W telewizji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mio
Senior
Senior



Dołączył: 18 Wrz 2006
Posty: 453
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:47, 22 Lut 2007    Temat postu: AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: INDIE. ZAPRASZAMY DO BOLLYWOOD

AZJATYCKA ODYSEJA FILMOWA: INDIE. ZAPRASZAMY DO BOLLYWOOD

(Asian Cinema Odyssey: India)
film dokumentalny, Korea Południowa, 51 min


najbliższe emisje:

25 lutego, niedziela, godz. 18:55
28 lutego, środa, godz. 13:00
6 marca, wtorek, godz. 09:50
9 marca, piątek, godz. 15:45



Unikatowy, 12-odcinkowy cykl dokumentalny o przeszłości i teraźniejszości kinematografii Azji. Ta bez wątpienia jedna z najciekawszych i najbardziej różnorodnych sztuk filmowych na świecie, jest zarazem mocną alternatywą dla pełnych uproszczeń i schematów produkcji hollywoodzkich. Podróż po azjatyckiej kinematografii kontynuuje odcinek poświęcony Indiom, które na całym świecie stały się znane dzięki tkliwym, roztańczonym i oprawionym energetyczną hinduską muzyką produkcjami z Bollywood.

Nigdzie indziej na świecie nie kręci się tylu filmów, co w Indiach - około tysiąca rocznie. Ale też nigdzie indziej kino nie ma tak ważnej roli społecznej, jak w kraju świętych krów. Nie tylko hinduscy aktorzy mają swój odrębny status (niemal równy bogom), ale nawet malarze plakatów filmowych to w Indiach już niemal oddzielna kasta.

Pierwszy filmowy pokaz odbył się w Indiach już w 1896 roku, a pierwszy film "Radża Harishchandra" Phalkego nakręcono w 1913 roku - do końca XX wieku powstało w tym kraju około 33 tysięcy fabuł (!). Wkrótce dla Bombaju przemysł filmowy stał się niemal tak ważny, jak produkcja słynnych na całym świecie tkanin. Większość obrazów powstawała w języku hindi - były to najczęściej niezbyt ambitne melodramaty z wstawkami wokalno-tanecznymi. O ważniejsze tematy dla kina twórcy upomnieli się dopiero w latach 50. Wśród nich na pierwszy plan wybił się Satyajit Ray, wybitny autor kina światowego. Jego "Trylogia o Apu" zapoczątkowana "Drogą do miasta" (1955) i "Salonem muzycznym" (1958) odbiły się szerokim echem na międzynarodowych festiwalach, a na twórcę spadł deszcz nagród, m.in. w Cannes i Wenecji. Aktywne już wówczas Instytut Filmowy i Filmoteka Narodowa zainicjowały w 1968 roku nową falę indyjską (New Indian Cinema), której głównym postulatem było zwrócenie się do realistycznie pojmowanych współczesnych problemów.

To jednak nie Nowa Fala, ani nie kino autorskie rozsławiły hinduską kinematografię na cały świat, ale rozrywkowe kino języka hindi z bombajskiego Bollywood. Pełny rozkwit nurt ten osiągnął już w 1947 roku, a jego pierwszymi gwiazdami byli reżyser Ramjankhan Mehboob i aktor Rajen Kapoor. Popularność Bollywood wciąż rośnie - w Indiach na premiery filmowe przychodzą czasem takie tłumy, że konieczna jest interwencja policji. Bilet kosztuje tyle samo, co paczka dobrych papierosów (a to w Indiach nie lada rarytas), a na ekranie obejrzeć można własciwie wciąż te same historie - zmieniają się aktorzy, układy choreograficzne i piosenki. Ulubiony schemat fabularny Bollywood to historia młodego i bogatego mężczyzny, który zakochuje się w szlachetnej, ale biednej dziewczynie i aby ją poślubić, sprzeciwia się rodzicom. Dla Hindusów ta opowieść ma szczególne znaczenie - to nawiązanie do jednego z najpopularniejszych hinduskich mitów, w którym bóg Kriszna zakochuje się w prostej pasterce Radhi. Indyjska publiczność bardziej zresztą od oryginalnej fabuły ceni wspaniałe dekoracje, perfekcyjnie wykonane układy taneczne, muzykę, wielkie uczucia, a przede wszystkim - aktorów, którzy w Indiach otaczani są niemal boską czcią (ich portrety wiszą w domach na honorowych miejscach). Płyty z piosenkami z filmu pojawiają się natomiast w sprzedaży na długo przed premierą i to właśnie ich sukces decyduje o tym, jak odebrany zostanie film.

Moda na Bollywood to już zresztą od dawna nie tylko lokalna obsesja. W Ameryce i Europie (ostatnio również w Polsce) powstają bollywoodzkie fankluby, a pokazy filmowe często łączone są z nauką hinduskich tańców i degustacją oryginalnych potraw.

Kulisy Bollywood przybliża kolejny odcinek dokumentalnej serii "Azjatycka odyseja filmowa" poświęcony hinduskiej Fabryce Snów. Autorzy przedstawiają w nim m.in. najnowszy trend bollywoodzkiego kina, tzw. masala techno i omawiają najważniejszy cechy kina Bollywood. Odcinek zawiera też luksusowy wywiad z reżyserem Yashem Choprą, ojcem Bollywood i twórcą najdłuższego filmu w historii tej kinematografii oraz materiały z życia bollywoodzkich megagwiazd.


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Pagale.dbv.pl Strona Główna -> W telewizji Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
subMildev free theme by spleen & Programosy
Regulamin